اخبار و اطلاعیه ها

بر خلاف بسیاری از انسان‌ها، امام(ره) واقعا باور داشت که همه کارها به دست خداست

عضو خبرگان رهبری گفت: یکی از سنت‌های الهی این است که وقتی انسانی عامل هدایت را پذیرفت و بر اساس آن عمل کرد، خداوند نتیجه‌اش را بیشتر و اثراتش را گسترده‌تر می‌کند؛ نمونه‌اش همین حرکت امام (ره) است؛ در عین حالی که امام (ره) نه ثروت زیادی داشت و نه طایفه و طرفداران آن چنانی و حتی در حوزه علمیه قم هم عده‌ای با ایشان اختلاف داشتند؛ اما ایشان با شجاعت می‌گوید: “می‌گویم گوشت را بگیرند و بیرون بیندازند”!! به چه کسی می‌گوید؟ به کسی که اعلی حضرت همایونی بود و کسی جرأت نداشت نام ایشان را بدون احترام ببرد!  و مهم‌تر این که امام (ره) همین کار را هم کرد؛ او می‌دانست که کار دست خداست و به هر چه وظیفه‌اش بود، عمل می‌کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با حجت‌الاسلام ادیانی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی با اشاره به این‌که استناد کارها به خدا به حدی گسترده است که گاهی نیاز به تأمل و توضیح دارد، ادامه داد: مثلا این‌که خدا هرکس را بخواهد گمراه می‌کند! یعنی خدایی که شأنش هدایت است، اقدام به گمراه کردن دیگر می‌کند؟! شاید درک این مسائل برای برخی مشکل باشد و یا حداقل برایشان سئوال شود که انگیزه خدا از این که چنین با مردم سخن بگوید چیست؟
آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی با بیان این‌که مشکل اساسی بسیاری از انسان‌ها را عدم توجه به نقش خدا در زندگی دانست و ادامه داد: بسیاری از مسائل را خود مردم می‌فهمند و در این باره بین مسلمان و کافر فرقی نیست؛ اما آن‌چه مردم متوجه آن نیستند این است که دست خدا فوق همه کارها و امور است.
وی با طرح مثالی اظهار داشت: هر چند در ساختن یک بنای زیبا، کارگرها زحمت فیزیکی بیشتری می‌کشند، اما ساخت بنا، به معمار آن نسبت داده می‌شود؛ چرا که با نقشه، برنامه‌ریزی و نظارت او بوده است؛ کارگرها فقط وسیله‌ای بوده‌اند برای اجرای آن برنامه و نقشه؛ در عالم نیز خداوند همه کاره است؛ تنها برخی ابزار و وسائل واسطه می‌شوند که اتفاقی رخ بدهد. خداوند است که گمراه و هدایت می‌کند، اما عده‌ای ابزارش را فراهم کرده و استحقاق گمراهی و هدایت را پیدا کرده‌اند.
این مفسر قرآن کریم بزرگ‌ترین رسالت قرآن را نشان دادن نقش خدا در عالم هستی به بشر دانست و افزود: متأسفانه در جامعه اسلامی ما از این نکته‌ها غفلت می‌شود. به عنوان نمونه، شاید انقلاب اسلامی در نگاه یک عده‌ای این است که یک روحانی حرکتی را شروع کرد و زمینه هم فراهم شد و با همراهی مردم به سرانجام رسید و این امور ربطی به خدا ندارد. اما خداوند در قرآن پیوسته می‌گوید: ما چنین کردیم؛ یعنی تنها نباید توجه به اسباب کرد؛ بلکه باید دست هدایت کننده اصلی را نیز دید.
وی ادامه داد: یکی از سنت‌های الهی این است که وقتی انسانی عامل هدایت را پذیرفت و بر اساس آن عمل کرد، خداوند نتیجه‌اش را بیشتر و اثراتش را گسترده‌تر می‌کند؛ نمونه اش همین حرکت امام(ره) است؛ در عین حالی که نه ثروت زیادی داشت و نه طایفه و طرفداران آن چنانی و حتی در حوزه علمیه قم هم عده ای با ایشان اختلاف داشتند؛ اما با شجاعت می‌گوید: “می‌گویم گوشت را بگیرند و بیرون بیندازند”!! به چه کسی می‌گوید؟ به کسی که اعلی حضرت همایونی بود و کسی جرأت نداشت نام ایشان را بدون احترام ببرد!!  و مهم‌تر این‌که امام (ره) همین کار را هم کرد؛ او می‌دانست که کار دست خداست و به هر چه وظیفه‌اش بود عمل می‌کرد.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اخلاص امام(ره) و باور ایشان به این‌که کارها را خدا انجام می‌دهد، ادامه داد: در جریان آزادسازی خرمشهر هم امام(ره) می‌فرماید: “خرمشهر را خدا آزاد کرد.” در حکومت‌داری نیز برخورد امام(ره) با قدرت‌های دنیا بر اساس همین فکر بود. روشن است که خداوند به چنین شخصی که بنای خود را بر عمل به وظیفه گذاشته و می‌داند همه چیز دست خداست، کمک می‌کند.
وی با اشاره به این‌که خوشبختانه بعد از امام(ره)، خداوند جانشینی برای او گذاشت که مثل خود ایشان بود، ادامه داد: باید باور کنیم، کار اساسی همان است که خدا انجام می‌دهد. ما باید کارگر خوبی برای خدا باشیم و کاری نداشته باشیم عاقبت ساختمان چه می‌شود. خدا به عنوان معمار بهتر می‌داند که چه نقشه و طرحی را ریخته است.
عضو خبرگان رهبری با بیان این که قدرت و عزت به صورت کامل به دست خداست، ادامه داد: اگر به این نکته بیشتر توجه داشه باشیم و فقط به وظیفه عمل کردیم، خدا بیش از انتظار، ما را کمک می‌کند. در طرف مقابل اگر از امکانات و عزتی که خدا برایمان فراهم کرده به دنبال کسب منفعت شخصی و خانوادگی باشیم، خدا به گونه‌ای ما را تأدیب می‌کند که هرگز فراموش نکنیم.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن، وظیفه انبیا را تعلیم و تزکیه مردم دانست و ادامه داد: ما باید در وهله اول خودمان بدانیم و بنا را بر این بگذاریم که آنچه را یاد گرفته‌ایم انجام دهیم و در مرحله بعد به دیگران هم یاد بدهیم.
این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیاتی از قرآن کریم و وجود مشکلات و سختی‌ها در زندگی خاطر نشان کرد:  مشکلات و سختی‌ها و گرفتاری‌ها، وسیله‌ای است که دل‌ها به طرف خدا جلب شود، البته عده‌ای نیز قسی القلب هستند و نمی‌فهمند که کارها به دست خداست.
آیت‌الله مصباح خاطر در پایان اظهار داشت: اساس کار این است که بفهمیم چه وظیفه‌ای داریم و بخواهیم عمل کنیم. روشن است که اگر ظاهر کار برای خدا باشد، اما در واقع برای دل خودمان باشد، سودی نخواهد داشت.

ادامه مطلب ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا