اخبار و اطلاعیه ها

اگر از امکانات و تکنولوژی کنونی برای توسعه معارف اسلامی و هم‌چنین مبارزه با شبهات آن، استفاده نکنیم، جوابی پیش خدا نداریم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: وظیفه شرعی و الهی همه طلاب علوم دینی توسعه و ترویج هرچه بیشتر معارف اسلامی و تلاش برای دفع شبهات آن است؛ به خصوص آن شبهاتی که شیوع یا نفوذ آنها برای ایمان مردم خطرهای جدی‌ای را به دنبال دارد. این یک وظیفه شرعی است و هرکس هرچه می‌تواند باید در این راه تلاش کند. شوخی‌بردار هم نیست! باید جواب خدا را بدهیم!
به گزارش مرکز آموزش اندیشه های بنیادین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با اعضای شورای سیاست‌گذاری مرکز آموزش‌ اندیشه های بنیادین (مآب) با اشاره به وظایف طلاب نسبت به نشر معارف اسلامی گفت: در عصر کنونی سه عامل اصلی برای مبارزه با دین وجود دارد؛ اول اینکه نظام سیاسی حاکم بر کشور تا پیش از انقلاب، به‌خصوص از دوران پهلوی به بعد نشان داد که طبقه حاکم برای رسیدن به مقاصد دنیایی‌شان نمی‌توانند با دین بسازند. مسئله قانون کشف حجاب که پهلوی اول بر انجام آن پافشاری کرد و هزینه سنگینی هم برایش داشت، برای این بود که دیدند اگر بخواهند با دین و حلال و حرام و… بسازند، نمی‌توانند به شهوات و خواسته‌هایشان برسند.
وی ادامه داد: واقعیت تلخی که تا پیش از پیروزی نهضت حضرت امام (ره) به چشم خویش می‌دیدیم، این بود که دختر باحجاب را به دانشگاه راه نمی‌دادند!
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عامل دوم را عاملی طبیعی دانست که با رشد تکنولوژی و ارتباطات فرهنگی و رسانه‌ای در دنیا به وجود آمده است. ایشان خاطر نشان کرد: این رشد با پنجاه سال پیش اصلاً قابل مقایسه نیست. حتی اگر نگوییم عامل سیاسی نیز در کار بوده، بالاخره آن جریان ارتباطاتی که در اثر پیشرفت علم و ارتباطات فرهنگی پیش آمده، به‌طور طبیعی این مسایل را ایجاب می‌کند. شیطان نیز از این ابزارهای ارتباطاتی برای اهداف خودش سوء‌استفاده می‌کند؛ تاجایی که گاهی فرزندان ما با دیدن یک فیلم یا گوش کردن به یک صوت، درباره همه‌چیز؛ حتی خدا شک می‌کنند. آن‌ها یاد گرفته‌اند که چگونه نظرهای خود را القا کنند تا به سرعت اثر کند؛ به خصوص در نوجوان‌ها.
عضو مجلس خبرگان رهبری عامل سوم را پشتیبانی قدرت‌های استکباری دنیا دانست و گفت: قدرت‌های استکباری به‌خصوص بعد از نهضت حضرت امام(ره) و برقراری نظام جمهوری اسلامی با تجربه‌هایی که به دست آوردند، فهمیدند برای ضربه زدن به این نظام، جز انحراف در فرهنگ دینی هیچ راهی ندارند؛ به این صورت که انواع اختلافات مذهبی و شبهات را از راه کتاب، فیلم، تئاتر و چیزهای دیگر ایجاد می‌کنند. برای این کارها برنامه‌ریزی‌هایی می‌کنند و بودجه‌هایی را درنظر می‌گیرند که از بودجه‌های نظامی بیشتر است.
استاد اخلاق حوزه و دانشگاه ادامه داد: این سه عامل وظیفه‌ای جدید را ایجاد کرد که از اول خلقت حضرت آدم تا کنون، برای هیچ‌کس نبوده است!
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: وظیفه شرعی و الهی همه طلاب علوم دینی توسعه و ترویج هرچه بیشتر معارف اسلامی و تلاش برای دفع شبهات آن است؛ به خصوص آن شبهاتی که شیوع یا نفوذ آنها برای ایمان مردم خطرهای جدی‌ای را به دنبال دارد. این یک وظیفه شرعی است و هرکس هرچه می‌تواند باید در این راه تلاش کند. شوخی‌بردار هم نیست! باید جواب خدا را بدهیم!
وی با اشاره به امکاناتی که برای نشر و توسعه معارف دینی در دسترس است، ادامه داد: ما هم‌اکنون می‌بینیم که عالم چه وضعی دارد و خدا چه امکانات و نعمت‌هایی به ما داده است. اگر از این‌ها برای توسعه معارف اسلامی و هم‌چنین مبارزه با شبهات آن، استفاده نکنیم، جوابی پیش خدا نداریم.
حضرت آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به آثار و برکات طرح ولایت، نسبت به برگزاری این طرح در شرایط فعلی گفت: افزون بر طرح ولایت حضوری و متمرکز که به هر صورتی هرچند با یک‌دهم جمعیت سال گذشته ممکن است برگزار شود، باید از همه قابلیت‌ها و امکانات فضای مجازی نیز به نحو احسن استفاده کنیم. برای مثال، تولید آثار تصویری می‌تواند نمونه‌ای از آن فعالیت‌های به‌روز و تأثیرگذار باشد.
لازم به ذکر است که این جلسه در تاریخ یکم خرداد سال جاری(1399) برگزار شد.
ادامه مطلب ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا