اخبار و اطلاعیه ها

طرح ولایت به صورت بین المللی برگزار می شود/۶۰ هزار نفر در ۲۳ دوره شرکت کرده اند

دوره های طرح ولایت از تابستان سال ۷۵ برای دانشجویان شروع شده و این دوره ها به صورت۴۰ تا ۴۵ روزه می باشد، تاسال ۹۷ قریب به ۲۳دوره کشوری برگزار شده است و تا کنون ۶۰ هزار نفر در این دوره ها شرکت کرده اند.
به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش اندیشه های بنیادین (مآب) به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مهدی ابوطالبی پیش از ظهر یکشنبه 6 بهمن 1398 در نشست خبری که با موضوع تبیین فعالیت های مرکز آموزش اندیشه های بنیادین در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد گفت: بیش از ۲۰ سال قبل هنگامی که فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خدمت مقام معظم رهبری برای تقویت بنیه اعتقادی دانشجویان بسیجی عرض نیاز کرد، ایشان برآوردن چنین نیازی را در نظر دور اندیش استاد آیت الله مصباح یزدی دیدند و محسن رضایی را به ایشان ارجاع دادند.
رئیس مرکز آموزش اندیشه های بنیادین بیان کرد: علامه  مصباح یزدی نیز که به پشتوانه  سال ها سابقه  کار بنیادین در حوزه مباحث اعتقادی از شایستگی لازم برخوردار بودند. برنامه ای مسنجم طراحی کردند تا بدین طریق دانشجویان مستعد با اندیشه های ناب دینی آشنا شوند.
حجت الاسلام  ابوطالبی گفت: این برنامه که حاصل همکاری مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و سازما بسیج داشنجویی بود،  طرح ولایت نام گرفت. بخش نرم افزاری شامل تهیه محتوا و متون آموزشی و استاد به عهده مؤسسه و بخش سخت افزاری شامل تهیه امکانات و گردآوری دانشجویان بر عهده سازمان قرار داده شده است.
رئیس مرکز آموزش اندیشه های بنیادین افزود: در امتداد همین طرح ارزشمند بود که در معاونت آموزش مؤسسه مدیریتی به نام آموزش های آزاد ایجاد شد که متولی برگزاری طرح  ولایت و طرح های مشابه بود. این مدیریت در سال ۹۶ توسعه یافت و با افزایش حیطه وظایف به  مرکز آموزش اندیشه های بنیادین تبدیل شد.
وی بیان کرد: دوره های طرح ولایت تا سال  ۹۷ قریب به ۲۳دوره کشوری برگزار شده است و همچنین در سال ۹۵ بعد از فرمان امام خامنه ای نسبت به فعالیت خودجوش گروه های فرهنگی، استقبال خوبی را طرف گرو های خودش جوش مردمی شاهد هستیم که متشکل از دانشجویان و طلاب نخبه برای برگزاری و یا شرکت در این دوره ها می باشند.
رئیس مرکز آموزش اندیشه های بنیادین افزود: این دوره با حضور حضرات آیات جوادی آملی، مصباح و  دیگر اساتید مطرح حوزه  از تابستان سال ۷۵ برای دانشجویان شروع شده و این دوره ها به صورت۴۰ تا ۴۵ روزه می باشد.
وی بیان کرد: به مرور زمان به دلیل اثرات مثبت این نوع مباحث توسعه پیدا کرد و این دورها برای گروه های دیگر به عنوان طرح حکمت برای اساتید و فرهنگیان و معلمان بنیاد ملی نخبگان و حتی به صورت استانی برگزار شد.
رئیس مرکز آموزش اندیشه های بنیادین افزود: این طرح کشوری است ولی به صورت استانی هم برگزار می شود. در کنار این طرح، طرح دیگر سلمان است که برای مدیران دولتی هم اجرا می شود.
وی بیان کرد: در طول ۲۴ سال از شروع این طرح، ۶۰ هزار نفر در این طرح شرکت کرده اند.اما اصل این طرح  تثبیت اندیشه اسلام در مقابل مقاوم سازی شبهات است به همین دلیل نیازمند به روز شدن بعضی دوره ها می باشد.
حجت الاسلام ابوطالبی گفت: اصل این طرح در ۶ کتاب همراه با ۱۲ واحد در۴۰ روز برگزار می شود. این کتاب ها دارای خصوصیات و مجموعه ای به هم پیوسته از نظامات و موضوعاتی مانند معرفت شناسی تا خدا شناسی با نگاه به مباحث کلامی و فسلفی، انسان شناسی، فلسفه اخلاقی، فلسفه حقوق و نظامات اجتماعی مبتنی بر اخلاق و می باشد و نهایتا کتاب آخری که به دانش جو ارائه می شود بحث فلسفه حکومت و ولایت فقیه است. در بحث سوالاتی مانند آیا نظام ولایت فقیه می تواند کارآمد باشد، آیا در این ۴۰ ساله موفق بوده است، ذهن دانشجو را درگیر این نوع پرسشها می کند.
رئیس مرکز آموزش اندیشه های بنیادین افزود: این کتابها در قالب پک نظام فکری برای دانش پژوه تعریف شده و در قالب این بسته نظام فکری دانشجو شکل می گیرد.
وی بیان کرد: خصوصیت دیگر این بسته در کنار نظری، تئوری و عینی بودن مباحث، عقلی بودن است. هر فردی نیازمند به این است یک بار در طرح ولایت شرکت کند و اقدام به نسبت سنجی فکری و عقلی کند.
حجت الاسلام  ابوطالبی گفت: رهبر انقلاب بر اهمیت ویژه این بحث تأکید کردند و فرمودند این بحث باید فراگیر شود و برای همه اجرا شود. در ادامه به دلیل تأکیدات معظم له، به دنبال این هستیم این بحث به صورت بین المللی و حتی نسل های کودک و دانش آموز هم بیان شود.
رئیس مرکز آموزش اندیشه های بنیادین افزود: موضوع دیگر برای توسعه طرح، مسئولین این طرح اقدام به برگزاری دوره های تربیت مدرس برای ۳۰۰ نفر کردند و آثار خوبی هم به همراه داشته است.
ادامه مطلب ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا